Followers

18 May 2011

~~ cAtataN laMa~`

  

hye "B".. entry kali Niew Mgkin pnjg skit "B".. sbbNya entry Nie aku Just taip Balik apew yang aku tulis aTas paper masa kelas pSikologi Industri... nak ckp klas ni Borink xlah.. cuma tba ja ari tu aku just nak menuLis.... aku pun amek kertas n pen then terus menulis.. wlupun agak merepek yang aku tulis.. aku nk gak post kat entry niew... actually dah lama ilang kertas niew.. cuma tadi tgah2 kemas Buku2 aku.. aku terjumpak balik.. wkakakaka .. nak taw apa yang aku mepek menulis ari tu....... 

 lets begin.......


"  Nama aku maswani binti bahtun. aku dilahirkan pada 11/08/1989. kalau xsalah aku tgahri kot.. masa tu mak aku umo dia 37.... abah aku pulak 30 tahun.. masa lahir kat aku tu mak ngan abah aku dah ada sorang anak pompuan konfom la kakak aku kan...kakak aku tu nma dia maslina dan nama aku maswani.. sweet x abah kasi nama.. *_* kakak aku masa tu umo dia 4 thun.. lagi mak aku cita lepas je aku dlahirkan aku xdbenarkan balik umah lagi.. doktor cakap aku kena demam kuning.. kesian kan kat aku... mak cakap lagi dalam sebulan lebih aku kna duduk dalam inkubator.. masa tu jga abah hari2 balik keja konfom g tgok aku sampai la aku boleh dibawa balik... n then start la aku membesar..... 


   Masa aku kecik2 dulu semua orag syang aku.. sebabnya dalam family belah mak.. aku yang paling bongsu.. kiranya akulah yang paling manja sekali.. aku paling rapat dengan mak su n paksu sebabnya drang adik kpada mak... masa tu paksu sayang sgt kat aku n kakak aku.. kalau time2 cuti je konfom paksu bawa kami jalan2... masa dulu2 kami xde kereta lagi.. jadi paksu yang ade kereta ni sllu la bawak kami jaln2.... paksu ngan maksu nie.. ada 2 org anak.. Abg adi dgn abg Omar... aku n kakak sagat rapat ngan drang nie...


   Dulu kan masa hari raya kami adik beradik selalu berkumpul di rumah mak.. mak pandai masak,pandai menjahit, mak baik hati, semua org syg dia.. mak ade lagi 3 org abg.. pkngah, pklang n pakndak...semua rapat ngan kami.... pkngah syg kat kmi tp kmi xla rapat mcm rpat ngan fmily maksu... pklang pula mmg dari dulu xbrapa rapat sangt.. xtawu sbbnya.. kalau pkndak plak rapat sgat2 tapi masa tu pak ndak ...x duduk di malaysia.. pakndak menetap di singapura.. jarang pakndak balik sini.. kalu cuti je balik.. kami satu family boleh dikatakan rapat jugak la dulu.... semua sepupu2 aku.. selau gak datng tdo umah mak....mak syang semua nk sdara dia... dia wat macam nak dia sdri tapi rasa2 aku yng pling rapat ngan mak abg adi kot...


   masa fisrt dulu kami satu famly menetap di Bagan Dalam, penang..tapi lepas abah dapat beli rumah kami satu fmily pun pindah duduk kat simpang ampat.. masa tu aku ingat lagi Tok long ikut duduk dengan kami.. sbbnya mak kata tok long nak jaga aku... dia sayang aku.. cucu dia.. tp xlama pun..n then aku pun terus la di besarkan di simpang ampat niew... ngat lgi masa pindah tu umo aku bru 4 thun.. lepas tu aku mula tadika kat taman aku tu... TABIKA KEMAS TMN TASEK MAJU.. masa tadika tu ngat lagi.. best sgt...cikgu aku baik sgt... nama dia cikgu Fauziah. masa tu jugak mak aku mngasuh sorang budak nie.... kami pgil dia "mamat " jew. jadi  aku ada la kawan nak p tadika sama2.. "mamat" ni jiran aku. mak n ayah dia kje kilang sbb tu mak aku yang jaga dia.... habis ja tadika aku masuk darjah 1. masa tu sama sekolah ngan kakak aku. kakak aku ni pandai xmacam aku.. aku ni biasa3 ja. kakak aku ni dr dulu g kalu exam ja konfom dia dapat NO 1.. pndai la tu kan... macam2 jadi masa aku sekolah smapi la aku naik darjah 3.. masa ujung tahun tu mak aku mula xsehat...mak aku ada sakit kncing manis...


   aku ngat lagi masa aku darjah 2... toklong still tggal ngan kami tapi masa tu toklong hembus nafas tkhir dia kat umah aku.. masa tu aku sekolah balik ptg.. balik ja tgok org ramai kat umah... mak aku cakap tok long dah xdak.. tapi masa tu aku kecik g so xtaw apa2.. lagi mak cakap kat aku nanti tak dak sapa dah nak  gaduh dgn dia.. sian mak.. dia sedih masa tu.. lagi mak cakap.. lepas ni siapa pula la yang nak p....hummmmm.....masa aku kecik dulu gak aku ni degil sgat2 dah besaq ni pun sama gak... ngat g aku sllu buat mak marah pernah sekali tu aku tipu mak aku.. aku p mandi sungai tapi aku cakap kat mak.. aku basah sbb hujan turun.. huhu.. apa lagi kena pukui ar... masa tu abah pun xcakap apa.. kmi klu kn pkui abah diam ja..dia selalu tunjuk "best" ja.. abah dia xpnh pukui mcm mak.. tp dia kuat marah.. "bebai".... masa tu bahgia sgt ada mak kakak abah syg kat aku.....
  
   tapiii... kan satu hari tu mak tgah kemas2 umah alih2 barang tiba2 ja ada tong speaker tu timpa kaki mak...lepas tu kaki mak mula luka... mula tu ngat luka biasa ja... tapi makin lama makin teruk. luka tu jadi makin besar sbb mak kan ada kencing manis... susah luka tu nak baik...masa tu mak berubat macam2... penah dah smpai luka tu melarat mak aku masuk hospital.. ingat lgi masa tu HOSPITAL SEBERANG JAYA. nurse kat situ perghhhh.... lyan mak mmg gle arhhhhh.... mak aku smpai nges sebab ada srng nurse tu ckap kat mak aku.... "kaki dah busuk satu kampung xmaw potong lagi ka??".. biadap betol.... mak aku penah cakap klu dia mati sekali pun dia nak cukup sifat.. jadi mmg la mak aku xkan potong kaki dia yang luka tu.... n then mak aku try berubat scra trdisonal ngan sorg bomoh ni kat arau perlis... masa tu paksu n maksu yang byak tlong mak aku bwa p berubat.. berbulan2 jugak mak aku berubat tp xsurut2 pun luka tu... smpai la satu hri mak aku xsedaq kan diri... mak aku terus masuk hospital. aku ngat masa tu mak dah nak tgglkan kami tp aku salah mak cuma xsedaqkan dri ja...  lpas dua 3 hari mak kua hosptal.. masa tu kami la jaga mak.. masa tu mak dah xleh jalan lagi... mak makan, kencing semua kat katil... tp bnda yang xkan penah aku lupa n bersalh seumo hidup aku... masa tu aku tgh tgok tv tba2 mak pgil aku nak kncing. aku lak bebai bawa tong kncing  mak.. masa nak basuh tong tu aku ckp mak ni kacau la tba2 ja kan tong tu jatuh n trtumpah... =( mak marah n terus ngis..... mak cakap aku xikhlas.. aku pas tu rasa bersalah sgt2.... aku pun mnta maaf .. aku xsgaja.... mnyesal2 sgt2... hummmm.... 


   lepas 2 3 bulan mak makin teruk.. mak skli g xsedaqkan diri smpai la 1 hari tu dpan mata aku sdri mak hembus nafas terakhir.. ingat g masa tu aku bru darjah 4.. jiran tutup muka mak dengan kain putih depan aku. masa tu aku duduk d kerusi dgan kakak aku... kakak aku terus peluk aku n nges... masa tu semua sedara aku ada drumah..... aku masih kecik g... n xtawu apa2.... apa prasaan aku masa tu pun aku xpasti g.... hummmmm sebulan 2 arwah mak xdak abah la jaga kami.... mak su n paksu adala ajak duduk dgn drang...tapi kami xnak.. rindu sagt ngan  arwah mak masa tu..... lepas setahun mak xdak.. abah amek keptusan kawin lain... masa tu aku ngan kakak ikut ja cakap abah.. masa  arwah mak xdak gak... sedara belah  arwah mak semua dah xrapat ngan kami....xdak sapa pun datg umah kmi lagi..raya2 pun dah xsekali.... lepas abah kawin kami pun dah rapat sgt nagn fmily mksu... sampai la satu hri paksu pulak meninggal... sedihnya lepas sorang2 yang aku sayang xdak... =( lepas arwah paksu mnggal.. mak su merajuk dgn kami sbbnya kmi dah lama xp umah dia...pakndak pun dah xblik sini lgi.. kami semua dah xmcm dulu lagi.... masa abah kawin nagn mak baru nie.... mula2 ok ja... awal2 mmg la... masa tu aku kcik g xleh bg aggapan apa pun...


   tp lama2 lepas tu maksu dah baik balik ngan kami...selalu gak cuti2 ja kmi p umah dia.. lepas 2 thun abah kawin aku dapt adik baru.. Muizz adik llki aku... kami satu fmily ok ja.. cma klu dgn mak ni aku xbrapa sgt... hhuuuhhu sampai la aku masuk sekolah menegah..... hidup kmi mcm biasa ja smpai la kakak dapaT masuk U kat Sabah... masa tu sian jugak aku kna tgai2 srang2.... dah la aku paling rapat ngan kakak aku.. dah xdak g org aku nak ngadu... kakak kat sana 3 thun.. dalam masa 3 thun tu mcm2 berubah.. aku dah mula malas smbhyang... dulu ingat g masa ada arwah mak waktu smbhyang xpenah tgai.... klu tgh main seli pun mak mesti pgil blik sbhyang.. dulu masa kecik2 keluaq umah bertudung skang nie tudng pun dah terbang.... bnyak betoi aku berubah.. nak protes ka???? tp nk protes kat spa????


  lepas habis ja kakak blajq dia pun balik sini kerja dah pun skang nie.... dia jadi pegawai psikologi di Politeknik seberang perai... n then aku plak skang nie blajaq Kt negeri 9 ..sekali g berenggang ngan kakak... tapi pew2 pun kami still rapat wlupn byak masa kmi xsama2...apa2 pun aku bersyukur sgt..... aku still lgi bleh smbung blajaq skang.. hidup kami xde la senag sgt dr dulu..cuma skng dah berubah skit sejak kakak dah kreja... n insyallah satu hri nnt lgi akan berubah bla aku dah mula kreja.... =) tapi baru2 nie... lgi2 sedih.. maksu pula sakit.. sakit yg sama macam arwah...tp bezanya maksu potong kaki dia kali nie.... 2 3 thun gak maksu mdrita sakit yang sama smpai la aku cuti sem lepas maksu pun p tgalkan kami... aku dah xdak mak su g... ibarat hilang bonda buat kali kedua...tapi2 apa2 pun aku harap sgt dapt teruskan hidup ni wlupun sorang2 org yang aku syg tgalkan aku...*_*




END.............
                                                                                                                        salam
                                                                                                                      maswani bahtun
                                                                                                                       12/04/2011 3.01 p.m"


 huhuhu... pnjg kan "B entry kali niew.. rajin lak aku menaip walhal esok de pper.. aku nk kna stdy... aku suka wat kje gila kan "b".. huhuh.. k la my"b".. aku nak sbg stdy.... esok de pper LP.. wish me luck k....

5 comments:

  1. sedih la wanie...
    xpa..x pa..
    2 smua nkbg hg lbih kuat...

    ReplyDelete
  2. ya ka... hummm mmg nk bg kuat.. insyaalah.. aku kan kuat,,, =)

    ReplyDelete
  3. uwaaaaa uwaaaa...
    mcm dlm crite novel la tau....
    ueaaa uwaaa...
    sob sob sob....

    ReplyDelete
  4. Di mana ukuran ketabahan dan kekuatan itu?

    Ukuran ketabahan itu adalah disaat mereka mampu melawan musuh-musuh dalam lipatan sendiri iaitu nafsu. Disaat hadirnya godaan-godaan syaitan, manusia dan seangkatannya, mereka melawan dengan keyakinan berpegang teguh pada ALLAH.

    Perkembangan dunia yang pesat, pembangunan yang semakin global namun, wanita sedaya upaya membenteng diri dari terpengaruh dengan pelbagai godaan duniawi ini.

    Melawan nafsu adalah jihad! Benar, inilah jihad yang perlu dipertahankan dalam diri setiap wanita. Dengan pendidikan dan tarbiyyah diri, yakinlah wanita yang dulu dipandang lemah merupakan insan hebat kerana mampu mempertahankan maruah sendiri daripada tergadai oleh godaan dunia.

    ReplyDelete
  5. ya ka mcm novel????
    hahahhahaha...

    ReplyDelete